Terapia Neurorozwojowa INPP
wg Sally Goddard-Blythe
Terapia Neurorozwojowa INPP wg Sally Goddard-Blythe
Wiele problemów z czytaniem, pisaniem, ortografią, matematyką, koncentracją, obniżonymi osiągnięciami i zachowaniem ma swoje korzenie w niedojrzałym rozwoju sprawności fizycznej, która wspiera wiele aspektów uczenia się.
Terapeuci INPP są w stanie przeprowadzić szczegółową ocenę rozwoju fizycznego dziecka na podstawie oceny ogólnej koordynacji i równowagi potrzebnej do utrzymania prawidłowej postawy, koordynacji i zdolności do usiedzenia w miejscu oraz do zapewnienia prawidłowych ruchów gałek ocznych, które dziecko potrzebuje do nauki czytania, pisania, kopiowania, łapania piłki i wielu innych czynności uczonych w szkole.
Korzystając ze standardowych nieinwazyjnych testów medycznych nie tylko możemy określić, gdzie są obecne oznaki niedojrzałości, ale możemy również zaoferować skuteczny program naprawczy w zakresie stymulowania rozwoju dojrzałych umiejętności motorycznych.
Trudności w uczeniu się mogą mieć liczne przyczyny społeczne i edukacyjne, ale rozwój motoryczny (ruchowy) stanowi podstawę każdego aspektu uczenia się, począwszy od ruchów gałek ocznych potrzebnych do czytania, koordynacji ręka-oko potrzebniej do pisania, sekwencjonowania potrzebnego do odczytywania tabel oraz uczenia się dni tygodnia i miesięcy, skończywszy na świadomości przestrzennej biorącej udział w rozwiązywaniu niektórych problemów matematycznych i mającej wpływ na interakcje społeczne. Gdy te problemy zostaną usunięte dzieci mogą zacząć realizować się i odnosić sukcesy.
Symptomy związane z niedojrzałością neuromotoryczną:
- trudności z usiedzeniem w miejscu,
- nadruchliwość,
- słaba postawa siedząca, szczególnie przy stole podczas posiłku lub przy biurku podczas odrabiania lekcji,
- trudności w nauczeniu się samodzielnego ubierania – zapinania guzików, wiązania sznurowadeł, wkładania ubrania w odpowiedni sposób,
- trudności podczas używania noża i widelca,
- problemy z pisaniem,
- niedojrzały chwyt pisarski,
- problemy z czytaniem,
- błędy ortograficzne,
- trudność z łapaniem piłki,
- unikanie sportu lub bardzo dobra sprawność fizyczna, ale unikanie prac pisemnych,
- słaba kontrola impulsów,
- historia przyspieszonego (do 10 miesiąca życia) lub opóźnionego (po 18 miesiącu życia) chodzenia,
- historia opóźnionego rozwoju mowy.
Diagnoza i leczenie niedojrzałości neuromotorycznej dzieci i dorosłych INPP Polska już dostępna w Poradni
Jestem Licencjonowanym Terapeutą Niedojrzałości Neuromotorycznej INPP Polska, który jest oddziałem Institute for Neuro-Physiological Psychology, międzynarodowej organizacji założonej w Chester w Wielkiej Brytanii.
Jej założycielem był, w 1975 roku, psycholog dr Petera Blythe, a od 2001 roku Międzynarodowym INPP w Chester kieruje dr Sally Goddard Blythe. Jest autorką licznych publikacji również w języku polskim.
Więcej o metodzie możecie przeczytać na stronie www.inpp.pl
Przedstawiam kilka wskazań do diagnozy i do terapii metodą INPP:
- zaburzenia koordynacji ruchowej i równowagi (na rowerze, podczas pływania, podczas zabaw ruchowych itp.),
- obniżona zdolność koncentracji i utrzymywania uwagi,
- nieustalona lateralizacja,
- choroba lokomocyjna,
- nieumiejętność usiedzenia w miejscu,
- nieumiejętność milczenia,
- trudności w nauce czytania,
- trudności w nauce pisania,
- trudności w nauce matematyki (pomimo normy intelektualnej),
- trudności z nauczeniem się odczytywania czasu z zegara ze wskazówkami,
- obniżona koordynacja wzrokowo-ruchowa,
- problemy z mową i artykulacją,
- zaburzenia integracji sensorycznej,
- rozbieżność pomiędzy pracami pisemnymi i wypowiedziami ustnymi,
- nieprawidłowa pozycja podczas siedzenia,
- problemy z utrzymaniem moczu w nocy powyżej 5-go roku życia,
- lęki.